Simons Idéteknologi logoIdéknappProjektknappTekzineknappTävlingknappLäsvärtknappPressklippsknapp Förstasidanknapp
Om den moderna bildkommunikationens pionjärer någon gång skall utses, måste Göran Carlsson, nyss pensionerad chef från BildMuseet i Umeå, ligga väl till. Hans opus grande, Tankens bilder, som under 1998 vandrar genom Sverige, innebär i fråga om utställningar en revolution.

Göran
Carlsson

En revolution dels för ämnets skull: en historia om konsten att visualisera. Dels för formens skull: för första gången har producerats en utställning som helt integrerar en fysisk presentation av bilder i rummet med en virtuell presentation av dem på bildskärmar.

Utställningen är resultat av ett samarbete mellan framför allt Per-Uno Ågren och Göran Carlsson, kända parhästar som under decennier jobbat med bilder och bildtolkning.

Under ett intensivt år gick de igenom gammalt tryck och en mängd böcker på svenska bibliotek och fann en skatt av bilder - skapade från medeltiden framåt för att i kunskapssyfte beskriva himmel och jord och allt däremellan.

- Det är bilder som ibland varit osedda i århundraden men som har en alldeles fantastisk förmåga att kommunicera, säger Göran Carlsson.

Hur såg det ut när Gud skapade världen? Hur gör man en volt i luften? Hur beskriver man den bana armen åstadkommer när man tar av sig hatten? Hur konstruerar man en råttfälla med fallucka?

- Tankens bilder har gett mig en stor respekt för de gamla bildmakarnas förmåga att pedagogiskt bygga upp en bild. I dag har vi tekniska möjligheter som de inte ens kunde drömma om, men vi har inte samma känsla för bildens grammatik.

- Inte minst i den akademiska världen hittar man påfallande ofta exempel på hur bilden underskattas som kunskapsbärare, säger Göran Carlsson.

Samtidigt råder i andra sammanhang en övertro på bilden. T.ex. i TV-mediet, där häftiga bilder ofta reduceras till underhållning.

Den överlägsna kommunikations-
metoden är text och bild i kombination. Ett problem träsnittarna och kopparsticksgravörerna och andra skapare av bilder i fasta material brottats med i århundraden under närmast hopplösa villkor.
- Nu har ju datorerna och multimedia möjliggjort en total integration av text och bild. Jag tänker ibland att Gutenberg borde fått uppleva detta - han skulle varit förtjust.

På modet just nu är också att deklarera att museerna och deras innehåll skall ut på Internet.

Göran Carlsson finner entusiasmen för detta litet aninglös. Inte för att det är fel med museer och utställningar på nätet, men för att man ibland inte tycks se hur stor skillnaden är mellan medierna.

- En utställning av originalföremål i rummet är något ganska väsensskilt jämfört med bilder på en bildskärm.

Det ena utesluter emellertid inte det andra, och Göran Carlsson och Per-Uno Ågren var i förväg fullständigt klara över att skulle ta hjälp av datorer i sin utställning.

- Givet för oss var att vi hade en mängd bilder som bara fanns i gamla böcker - så sällsynta att de inte kunde skickas på turné för att folk skulle få bläddra i dem. Det var nödvändigt att flytta över bilderna till ett annat medium.

- Vi visste också bestämt att vi inte ville hänga på bilderna långa presentationstexter, som folk ändå bara skulle få dåligt samvete av att inte hinna läsa.

I stället ville Carlsson och Ågren ge besökaren möjlighet att bläddra bland bilderna på sitt eget sätt - och låta honom välja vilka bilder och frågor han önskade information om.

Lösningen blev en kombination av bildreproduktioner på utställningsskärmar, nästan helt befriade från text, ett begränsat antal bokoriginal under glas - och aderton datorer, från vilkas menyer besökaren kan klicka fram de detaljer och den information han vill ha.

Under projekttiden åkte Carlsson och Ågren runt till bibliotek och museer på kontinenten för att leta exempel på multimedialösningar. Men de hittade inte mycket som kunde vara dem till hjälp.

- Många museer hade placerat ut några datorer. Men ingen hade på något genomarbetat sätt integrerat dem med utställningarna.

Carlsson och Ågren hade klart för sig att deras projekt skulle bli en dyr historia. De sade varandra att de inte fick råka i händerna på någon IT-freak, inriktad på att demonstrera sin duktighet i datateknik.

- IT-lösningarna skulle inte få dölja att det viktigaste i utställningen var själva bildinnehållet. Det vi behövde var en teknisk och visuell design som var så enkel att vem som helst skulle kunna ställa sig vid datorn och förstå hela uppläggningen på en gång.

Den begränsning av användarens frihet som Göran Carlsson och hans team efter långa diskussioner gick in för var att de kommentarer - i uppläst form - som datoranvändaren startade på bildskärmen inte skulle kunna avbrytas.

- Vi avgränsade längden per kommentar till 30-35 sekunder. Vi bedömde att det var ett lagom krav att ställa på besökarens uppmärksamhet.


Adressuppgifter