Hetaste utbildaren har tröttnat på IT

"Peter Simons, insiktsförmedlare"

Jag är trött på IT. Jag är trött på informationsteknologi. Jag vill hellre skapa en plattform för förmedling av insikter.

Det säger österbottningen Peter Simons som har två nomineringar i Guldklappan, SM i information.

Peter Simons talar helst om idéteknologi. Och följaktligen heter ett av hans bolag Simons Idéteknologi. Företaget har fått två produktioner nominerade i klassen Utbildning, med prisutdelning nu på måndag.

"Eftersom fem bidrag totalt är nominerade, kan jag sämst komma fyra", konstaterar Peter Simons. Guldklappan arrangeras årligen av Sveriges Införmationsförening tillsammans med Promise, Producenter av interaktiva medier i Sverige, samt BLF, Bildleverantörernas Förening. En jury bedömer och belönar årets bästa produktioner mom video/beställningsfilm och interaktiva medier.

Tunga kulturkunder
"Jag anmälde två bidrag och att båda blev nominerade är ett kvitto på viss kvalitet", säger Peter Simons om de två bidragen, som beställts av Livrustkammaren och Nationalmuseum respektive Naturhistoriska riksmuseet.

Peter Simons sysslar mycket med interaktiv utbildning, eller e-learning på nysvenska framförallt på företagsnivå. Ändå anser han reklamvara mera intressant. Reklam har mera direktspråk. Bra reklam förmedlar insikt, säger han. Och insikt anser han vara överlägset detaljkunskaper.

Vem som helst kan ha detaljkunskapen att slaget vid Poltava, ett av Peter Simons favoritämnen, i juni 1709, men det krävs insikt för att förstå betydelsen av händelserna. "Skiljelinjen går mellan dem som prenumererar på kunskap och dem som har verklig insikt", säger han. "De som har insikt och verklig kunskap kan dra fördel framför dem som köper speciakurser just in time."

Hängslen och livrem.
Visst finns det bättre marknadsförda varumärken än hans eget, men Peter Simons säger sig ha valt tryggheten, hängslen och livrem, före snabb tillväxt "Det är vinstmaximering som gäller. Jag har inte byggt upp ett vansinnigt börsvärde, men sover i stället gott om natten.

"Den som arbetar för att dra in så mycket kapital som möjligt, glömmer lätt kunderna, tror han. Och kan man inte leverera, hjälper inget varumärke i världen

"Genomförandet är viktigare än idén. En idé kan alla kopiera, men kan du inte genomföra den, tappar du kunden på en bråkdels sekund", säger Peter Simons som anser att designen aldrig får stå i vägen för budskapet.

Information kan vara vad som helst, men den som inte klarar av att transportera den de sista 5 centimetrarna från hornhinna eller öra till hjärna, har förlorat.


Född: 1967.
Karriär: Utbildad marknadsföringsekonom. Startade eget som student. Projektledare på Datadesign & Multimedia i Umeå, öppnade eget Stockholm 1995.
Familj: Gift, två döttrar ett och tre år gamla.

(c) Björn Ander Olson
Dagens industri 05 05 2000